Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Politiek Beraad

dinsdag 17 oktober 2023

20:00 - 22:30
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
H. van den Berg
Toelichting
  • Het politiek beraad begint aansluitend aan de informatiebijeenkomst over de tweede monitor sociaal domein. Dat betekent dat de vergadering mogelijk al vóór 20.00 uur begint.

Vergadering volgen
Publiek is van harte welkom om het Politiek Beraad bij te wonen. De vergadering wordt gehouden in de raadzaal van het gemeentehuis. Publiek kan de vergadering ook live volgen via de website www.borne.nl.


Inspreken
Publiek heeft de mogelijkheid om tijdens het Politiek Beraad in te spreken over een onderwerp dat op de agenda staat. Insprekers kunnen zich aanmelden bij de raadsgriffie, via griffie@borne.nl of telefonisch (074-2658739 / 074-2658573).


Meer informatie
Voor meer informatie over het Politiek Beraad, kunt u contact opnemen met de raadsgriffie via griffie@borne.nl of telefonisch (074-2658739 / 074-2658573).

Uitzending

Agendapunten

  1. 01

    00:05:47 - 00:05:51 - VD Berg
    00:08:07 - 00:08:11 - VD Berg
    00:08:11 - 00:08:26 - VD Berg
    00:08:26 - 00:08:28 - VD Berg
  2. 02

  3. 03
    Mededelingen college
  4. 04
    Terugkoppeling regionale vertegenwoordigingen
  5. 05

    In het programmaplan Duurzaamheid zijn de meerjarige ambitie, strategische uitgangspunten en doelen opgenomen. Dit programma gaat niet alleen over de energietransitie, maar schets de integrale opgave op de verduurzaming via meerdere beleidsthema’s zoals duurzame mobiliteit, natuur en landbouw, klimaatadaptatie en beheer van de openbare ruimte, circulaire economie en de voorbeeldfunctie van de gemeente. Dit programmaplan Duurzaamheid bevat doelstellingen en een daarbij horend (financieel) beeld op wat er vanuit de organisatie nodig is om de opgave aan te kunnen pakken. Dit programmaplan bevat geen zicht op alle uitvoeringskosten. Conform het benoemde uitgangspunt zal in ieder plan of project een afweging gemaakt moeten worden wat noodzakelijk en haalbaar is om de doelstellingen op het gebied van duurzaamheid te halen, en worden de financiële consequenties meegenomen in de besluitvorming voor dat specifieke plan of project. Juist omdat er ruimte voor afwegingen mogelijk blijft, kan niet op voorhand ingeschat worden hoeveel de benodigde middelen zullen zijn. In een project voor een klimaatadaptieve inrichting van een straat betreft het een bijna volledige inzet van duurzame ingrepen, en in het project “De Oversteek” worden veel duurzame maatregelen onderdeel van het project. Zo is op voorhand geen separaat budget voor duurzaamheid in te schatten. Het programmaplan loopt van 2024 t/m 2027

    00:21:05 - 00:26:40 - VD Berg
    00:59:10 - 01:01:12 - VD Berg
    01:16:37 - 01:17:30 - VD Berg
    01:17:30 - 01:17:48 - VD Berg
    01:17:48 - 01:17:54 - VD Berg
    01:18:37 - 01:19:07 - VD Berg
    01:22:21 - 01:22:54 - VD Berg
    01:24:25 - 01:24:29 - VD Berg
    01:26:42 - 01:27:13 - VD Berg
  6. 06

    Op 5 juli 2022 heeft de raad naar aanleiding van een raadsvoorstel 'herinrichting parkeerplaats Azelosestraat', een amendement ingebracht. Dit amendement heeft ervoor gezorgd dat het raadsbesluit is gewijzigd. Met dit voorstel wordt het gevraagde totaalplan aan u voorgelegd. In het totaalplan worden de parkeerplaatsen aan de Azelosestraat duurzaam en toekomstbestendig ingericht en wordt er een veilige sport- en schoolroute gerealiseerd door aanleg van een rotonde op de Azelosestraat – Twickelerblokweg inclusief een veilige fietsverbinding over de Twickelerblokweg.

    01:31:07 - 01:32:24 - Oude Lansink
    01:32:24 - 01:32:38 - Oude Lansink
    01:32:43 - 01:33:04 - Ter Braak
    01:42:50 - 01:43:01 - Oude Lansink
    01:43:01 - 01:43:42 - Oude Lansink
  7. 07

    De Weerselosestraat tussen de rotonde Bekenhorst en de komgrens naar Hertme/Saasveld is erg glad. Hier zal om de veiligheid te verzekeren op korte termijn (en eerder dan gepland) een nieuwe deklaag asfalt aangebracht moeten worden. Nu we vanuit onderhoud aan de slag gaan met de nieuwe toplaag, hebben we de kans om de snelheid op dit tracé terug te brengen naar 30 km/uur. Daarvoor wil het college van B&W plateau’s in klinkers gaan aanleggen. Voor deze aanvullende kosten van €124.000 vraagt het college een aanvullend krediet aan en wordt voorgesteld dit te onttrekken aan de Reserve Beleidsontwikkeling. Indien de gemeente nog subsidie vanuit het Rijk en provincie krijgt zal dit in mindering worden gebracht op het krediet.

    01:54:12 - 01:55:13 - Ter Braak
    02:07:41 - 02:07:52 - Ter Braak
    02:07:52 - 02:08:24 - Ter Braak
    02:08:24 - 02:09:07 - Ter Braak
    02:10:14 - 02:10:31 - Ter Braak
  8. 08

    In een eerder stadium is door het college besloten om medewerking te verlenen aan de herbestemming van de woning op Hertmerweg 45 in Zenderen van “bedrijfswoning” naar een reguliere woonbestemming.
    Hiertoe is het ontwerpbestemmingsplan ‘Algemene herziening Borne, Hertme, Zenderen, herziening Hertmerweg 45' ter inzage gelegd. Hierop zijn geen zienswijzen ingediend. Het college van B&W geadviseerd om het bestemmingsplan vast te stellen.

  9. 09

    Voor Twente is in 2018 een Bodemkwaliteitskaart opgesteld. Hierdoor is het mogelijk om verplaatsing van grond mogelijk te maken zonder voorafgaand bodemonderzoek uit te voeren. De regels voor het grondverzet zijn destijds vastgelegd in de nota bodembeheer 2.0. Er zijn twee redenen om de nota bodembeheer opnieuw vast te stellen:
    - De inwerkingtreding van de Omgevingswet
    - Resultaten van een evaluatie over de nota bodembeheer.


    De evaluatie van de Nota Bodembeheer 2.0 heeft geleid tot een 3-tal aanpassingen in het beleid
    1. Toepassen grond klasse wonen in niet gezoneerde gebieden (binnenstad Oldenzaal, Delden, Ootmarsum);
    2. Aangeven hergebruiksmogelijkheden ondergrond > 2,0 m-mv;
    3. Verwijderen verplichte actualisatietermijn bodemkwaliteitskaart.


    Deze wijzigingen zijn grotendeels beleidsneutraal en worden in het raadsvoorstel nader toegelicht.

  10. 10

    Volgens het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) moet de gemeenteBorne aantonen dat de financiële verslaggeving getrouw en rechtmatig is. Dit wordt mede uitgevoerd door een accountant die onafhankelijk onderzoek uitvoert naar de getrouwheid. Door de inwerkingtreding van de wet Versterking decentrale rekenkamers in 2022 zijn burgemeester en wethouders verantwoordelijk voor de rechtmatigheidsverantwoording. De accountantscontrole beperkt zich tot de getrouwheid van de jaarrekening en geeft geen afzonderlijk oordeel over de rechtmatigheid. Dit is voor het eerst zichtbaar bij de jaarverantwoording over 2023. De raad wordt gevraagd de verordening op het financiële beheer en op de inrichting van de financiële
    organisatie 2023 (art 213 Gemeentewet) vast te stellen. In deze verordening is de wetswijziging verwerkt en bij vaststelling vervangt deze de ‘Controleverordening gemeente Borne 2017’. Deze verordening beschrijft de kaders voor de accountantscontrole. De raad wijst de accountant aan en bepaalt de reikwijdte en diepgang van de controle. De kaders voor de rechtmatigheidsverantwoording staan in de financiële verordening.

  11. 11

    In december 2022 heeft de raad de gewijzigde financiële verordening ex. art. 212 GW vastgesteld. Op verzoek van de raad is de regeling destijds geactualiseerd op basis van de gewijzigde wetgeving rondom de rechtmatigheidsverantwoording van het college aan de raad. Daarnaast hebben er enkele technische aanpassingen plaats gehad, waardoor zowel de raad als het college op de juiste manier gepositioneerd wordt. Vlak voor vaststelling door de raad in december 2022 is er door de VNG een gewijzigde modelverordening verschenen. Deze modelverordening is toen niet betrokken bij de aanpassing van de financiële verordening. Er is voor gekozen om in de raad, naast de verordening op het financiële beheer en op de inrichting van de financiële organisatie (213) en de verordening op de doelmatigheid en de doeltreffendheidverordening (213a), ook de financiële verordening (212) aan te passen op basis van de modelverordeningen. Dit raadsvoorstel gaat over de financiële verordening en de wijzigingen hebben voornamelijk betrekking op de rechtmatigheidsverantwoording van het college aan de raad.

  12. 12

    De Gemeentewet schrijft in artikel 213a voor dat het college periodiek onderzoek verricht naar doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur. Met de instelling van deze onderzoeken wordt beoogd de transparantie van gemeentelijk handelen te vergroten, en daardoor doelmatiger en doeltreffender te werken en de publieke verantwoording daarover te versterken.
    Mede naar aanleiding van de Wet versterking decentrale rekenkamers is een nieuwe modelverordening 213a tot stand gekomen. Ten opzichte van de vorige verordening is de schrijfstijl geactualiseerd. Artikel 3 van de verordening verplicht om jaarlijks in de paragraaf bedrijfsvoering een onderzoeksplan op
    te nemen voor de in het daarop volgende jaar te verrichten onderzoek naar doelmatigheid en doeltreffendheid. Het college stelt voor om met ingang van 2024 jaarlijks een onderzoekplan ter kennisname aan te bieden en vanaf de begroting 2025 te integreren in de paragraaf bedrijfsvoering.

  13. 13

    De ‘Kadernota rechtmatigheid 2023’ schrijft voor dat de gemeenteraad het Normenkader vaststelt. Het Normenkader bevat alle wet- en regelgeving rondom financiële beheershandelingen. Het Normenkader is de basis voor de (verbijzonderde) interne controle, de rechtmatigheidsverantwoording en de getrouwheidstoets op de rechtmatigheidsverantwoording door de accountant.

  14. 15
    Sluiting vergadering
  15. tkn
    Ter kennisname aan de gemeenteraad
  16. Tkn.a

  17. Tkn.d

  18. Tkn.e

  19. Tkn.k