Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Politiek Beraad

dinsdag 3 maart 2020

19:30 - 21:30
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
H. Schothuis

Uitzending

Agendapunten

  1. 01

    00:09:58 - 00:10:19 - JHR Pierik
  2. 02

    00:10:12 - 00:10:19 - JHR Pierik
    00:10:19 - 00:11:06 - LCAW Graafhuis
    00:11:10 - 00:11:25 - JHR Pierik
    00:11:25 - 00:11:35 - LCAW Graafhuis
    00:11:35 - 00:11:39 - JHR Pierik
    00:11:45 - 00:11:49 - JHR Pierik
    00:11:50 - 00:12:21 - MGH Visser
    00:12:22 - 00:12:27 - JHR Pierik
    00:12:27 - 00:12:30 - MGH Visser
    00:12:41 - 00:12:53 - JHR Pierik
    00:12:54 - 00:13:36 - J de Vries
    00:13:50 - 00:13:52 - JHR Pierik
    00:13:52 - 00:14:01 - JHR Pierik
    00:14:04 - 00:14:09 - EWJ Janssen
    00:14:10 - 00:14:11 - JHR Pierik
    00:14:12 - 00:14:47 - EWJ Janssen
    00:14:48 - 00:15:00 - JHR Pierik
    00:15:00 - 00:15:17 - J de Vries
    00:15:21 - 00:16:16 - JHR Pierik
    00:16:16 - 00:17:14 - MJ Velten
    00:17:15 - 00:17:16 - JHR Pierik
    00:17:17 - 00:17:31 - LCAW Graafhuis
  3. 03

    - mededeling burgemeester Pierik over Corona-virus

    00:17:30 - 00:17:31 - LCAW Graafhuis
    00:17:31 - 00:17:49 - MJ Velten
    00:17:50 - 00:18:00 - JHR Pierik
    00:18:00 - 00:22:16 - J de Vries
  4. 04

    Ruimte voor terugkoppeling uit bijeenkomsten waar raads- en commissieleden bij aanwezig zijn geweest.

    00:22:07 - 00:22:16 - J de Vries
    00:22:37 - 00:26:32 - A Donkers
    00:26:32 - 00:26:37 - JHR Pierik
    00:26:39 - 00:27:01 - J de Vries
    00:27:02 - 00:27:03 - JHR Pierik
    00:27:03 - 00:27:13 - A Donkers
    00:27:13 - 00:27:16 - JHR Pierik
    00:27:16 - 00:28:26 - A Donkers
    00:28:27 - 00:28:57 - JHR Pierik
    00:28:58 - 00:30:53 - MJ Velten
  5. 05

    N.a.v. motie regionale samenwerking, die is aangenomen op 4 februari 2020.


    De heer Aalders, secretaris/algemeen directeur a.i. van Regio Twente, zal bij dit punt aanwezig zijn. In eerste instantie zou burgemeester Van Veldhuizen als DB-lid van de Regio Twente bij dit punt aanwezig zijn, maar hij is helaas verhinderd. Ook de andere DB-leden zijn verhinderd.

    00:29:02 - 00:30:53 - MJ Velten
    00:35:44 - 00:37:01 - JHR Pierik
    00:37:01 - 00:44:52 - JHR Pierik
    00:44:52 - 00:46:23 - JHR Pierik
    00:46:23 - 00:49:05 - JHR Pierik
    00:49:05 - 00:50:30 - JHR Pierik
    00:50:30 - 00:51:58 - JHR Pierik
    00:51:58 - 00:53:47 - JHR Pierik
    00:53:47 - 00:54:33 - JHR Pierik
    00:54:33 - 00:54:56 - MJ Velten
    00:54:57 - 00:54:59 - JHR Pierik
    00:54:59 - 00:56:57 - J de Vries
    00:56:57 - 00:57:11 - JHR Pierik
    00:57:11 - 00:57:13 - JHR Pierik
    00:57:13 - 00:57:15 - JHR Pierik
    00:58:06 - 00:58:20 - JHR Pierik
    00:58:20 - 00:58:33 - MGH Visser
    00:58:33 - 00:58:34 - JHR Pierik
    00:58:34 - 00:59:04 - MGH Visser
    00:59:08 - 00:59:37 - HM Mulder
    00:59:38 - 00:59:42 - JHR Pierik
    00:59:42 - 01:00:01 - BJB Oude Lansink
    01:00:02 - 01:00:03 - JHR Pierik
    01:00:04 - 01:00:31 - KM Scholten
    01:00:31 - 01:00:33 - JHR Pierik
    01:00:33 - 01:00:34 - KM Scholten
    01:00:34 - 01:01:47 - HM Mulder
    01:01:48 - 01:02:22 - JHR Pierik
    01:02:25 - 01:03:43 - EWJ Janssen
    01:03:44 - 01:04:04 - BJB Oude Lansink
    01:04:07 - 01:05:48 - MGH Visser
    01:05:48 - 01:05:51 - JHR Pierik
    01:05:51 - 01:07:05 - J de Vries
    01:07:05 - 01:07:07 - JHR Pierik
    01:07:17 - 01:09:40 - HM Mulder
    01:09:49 - 01:12:19 - MJ Velten
    01:12:21 - 01:12:23 - JHR Pierik
    01:12:23 - 01:12:58 - HM Mulder
    01:12:58 - 01:13:40 - MJ Velten
    01:13:41 - 01:13:52 - HM Mulder
    01:13:53 - 01:13:55 - JHR Pierik
    01:13:56 - 01:14:19 - MGH Visser
    01:14:19 - 01:14:36 - MJ Velten
    01:14:37 - 01:14:50 - JHR Pierik
    01:14:52 - 01:15:01 - JHR Pierik
    01:15:01 - 01:15:03 - LCAW Graafhuis
    01:15:27 - 01:15:46 - BJB Oude Lansink
    01:15:47 - 01:15:56 - JHR Pierik
    01:15:56 - 01:15:59 - HM Mulder
    01:16:03 - 01:16:55 - BJB Oude Lansink
    01:16:55 - 01:16:57 - JHR Pierik
    01:16:57 - 01:17:15 - BAJ ter Braak
    01:17:15 - 01:17:41 - JHR Pierik
    01:17:42 - 01:17:44 - EWJ Janssen
    01:17:44 - 01:18:07 - EWJ Janssen
    01:18:07 - 01:18:10 - JHR Pierik
    01:18:10 - 01:18:33 - EWJ Janssen
    01:18:34 - 01:18:55 - JHR Pierik
    01:18:56 - 01:19:01 - JHR Pierik
    01:19:07 - 01:19:49 - JHR Pierik
  6. 06

    Het BBV (Besluit Begroten en Verantwoorden) gaat uit van het stelsel van baten en lasten. Dit houdt in dat alle baten en lasten die betrekking hebben op een bepaald dienstjaar ook in dat desbetreffende dienstjaar moeten worden verantwoord. Hierdoor komen budgetten voor 2019 die nog niet (volledig) zijn besteed te vervallen en komen ten gunste van het rekeningresultaat 2019. Er kunnen omstandigheden zijn die het noodzakelijk maken dat uitgaven van reeds in gang gezette activiteiten ook in het volgende dienstjaar moeten worden voortgezet. Als dit het geval is wordt de noodzaak tot het voortzetten van de uitgaven in het volgende dienstjaar kritisch beoordeeld. Dit betekent dat budgetoverheveling niet zondermeer en alleen met een goede motivatie kan plaatsvinden. Evenals voorgaande jaren stellen wij u voor om nu reeds, voorafgaand aan het vaststellen van de jaarrekening 2019 in te stemmen met de overheveling van niet bestede incidentele budgetten ad. € 388.000,- van 2019 naar 2020 en deze posten via de resultaatbestemming van de jaarrekening 2019 op te nemen in de reserve budgetoverheveling. In de bijlage is een specificatie van de posten opgenomen.

    Voorgesteld besluit

    -in te stemmen met de overheveling van incidentele budgetten van 2019 aar 2020 ad. 388.000,-
    -deze middelen op te nemen in de resultaatbestemming van de jaarrekening 2019 en te storten in de reserve Budgetoverheveling
    -de middelen vooruitlopend op de resultaatbestemming beschikbaar te stellen uit de reserve Budgetoverheveling ten gunste van de budgetten in 2020.

  7. 07

    Voorgesteld wordt om de onderstaande financiële beslispunten door middel van een verzamelbesluit in de begroting te verwerken. Het betreft beslispunten die als administratief/technisch worden aangemerkt en geen nadere bestuurlijke afweging vragen.

    Voorgesteld besluit

    A. Sloop voormalig Twickelcollege

    1. De sloopkosten van het Twickelcollege van € 160.000 te dekken uit de reserve beleidsontwikkeling;
    2. Het beheer en onderhoud op het gebied van waterberging a € 5.000,- structureel te dekken uit de voorziening Riolering.
    3. De onderhoudslasten van het pand van € 67.000 vrij te laten vallen en hieruit structureel het beheer en onderhoud op het gebied van groen a € 2.000 te dekken. Het restant a € 65.000 in 2020 incidenteel te storten in de reserve beleidsontwikkeling en vanaf 2021 dit bedrag vrij te laten vallen bij de begrotingsbehandeling.
      B. Belastingverordeningen 2020:
    4. een bedrag van € 200.000 te onttrekken uit de voorziening reiniging ten gunste van het basistarief afvalstoffenheffing;
    5. de begroting 2020-2023 bij verzamelbesluit te wijzigen;
    6. de verordeningen op de heffing en invordering van
      a) Begraafrechten 2020;
      b) Leges 2020;
      c) Marktgelden 2020;
      d) OZB 2020;
      e) Reclamebelasting 2020;
      f) Reinigingsheffingen 2020;
      g) Rioolaanleg- en aansluitrecht 2020 en
      h) Rioolheffing 2020 vast te stellen.
    7. De kwijtscheldingsverordening vast te stellen.
      C. Sportformateur:
      De raad voor te stellen om € 15.000 beschikbaar te stellen voor de inhuur van een sportformateur en dit te dekken uit de stelpost Taakmutaties gemeentefonds.
      D. Wet verplichte GGZ:
      De raad voor te stellen om € 27.000 incidenteel voor 2020 en € 31.000 structureel vanaf 2021 beschikbaar te stellen en te dekken uit de stelpost Taakmutaties gemeentefonds;
      E. DVO Vluchtelingenwerk:
    8. Af te wijken van het volgen van de eigen interne inkoop en aanbestedingsregels voor het jaar 2020;
    9. De raad voor te stellen om de incidentele lasten in 2020 van € 45.000 (zie offerte VWON) te dekken uit de decentralisatie-uitkering Maatschappelijke Begeleiding.
  8. 08

  9. 09

    In 2011 is de werkgeverscommissie voor de griffie ingesteld. De werkwijze en is naar aanleiding van de opgedane ervaring geëvalueerd door de werkgeverscommissie. De bespreking heeft geleid tot enkele wijzigingen. Voorgesteld wordt, onder intrekking van de verordening uit 2011 de Verordening werkgeverscommissie griffie 2020 vast te stellen.

    Voorgesteld besluit

    1. De heer H.B. van den Berg te ontslaan als lid van de werkgeverscommissie.
    2. De Verordening werkgeverscommissie griffie 2020 vast te stellen onder intrekking van de Verordening
      werkgeverscommissie griffie uit 2011.
  10. 10

    Op 13 november 2018 heeft u besloten de raadsgriffie structureel uit te breiden met 0,89 fte functie
    raadsadviseur/1e loco-griffier en stelde u structureel budget beschikbaar. De functie werd nog niet eerder ingedeeld in het functiewaarderingssysteem HR21, waarin alle structurele functies van de gemeente Borne zijn ingedeeld.
    Het indelen van de functies van de raadsgriffie is een bevoegdheid van de gemeenteraad. Daarom wordt u voorgesteld de functie van raadsadviseur/ 1e loco-griffier met ingang van dit raadsvoorstel en -besluit in te delen in HR21 normfunctie adviseur IV (N03 01 08).

    Voorgesteld besluit

    De functie van raadsadviseur/1e loco-griffier in te delen in de HR21 normfunctie adviseur IV (N03 01 08)

    01:19:10 - 01:19:49 - JHR Pierik
    01:19:50 - 01:20:57 - MGH Visser
    01:20:59 - 01:21:38 - HM Mulder
    01:21:38 - 01:21:39 - JHR Pierik
    01:21:39 - 01:21:57 - MGH Visser
    01:21:57 - 01:22:06 - HM Mulder
    01:22:08 - 01:22:09 - LCAW Graafhuis
    01:22:09 - 01:22:10 - JHR Pierik
    01:22:10 - 01:22:46 - LCAW Graafhuis
    01:22:46 - 01:22:47 - JHR Pierik
    01:22:47 - 01:23:00 - LCAW Graafhuis
    01:23:00 - 01:23:01 - JHR Pierik
    01:23:02 - 01:23:08 - MGH Visser
    01:23:19 - 01:23:20 - MGH Visser
  11. 11

    De fractie van SP heeft nadat de raad het verzoek om het onderwerp te agenderen voor de raadsvergadering is afgewezen, artikel 41 vragen ingediend. In het Reglement van Orde is bepaald dat de vragen worden geagendeerd voor een eerstvolgende vergadering.

  12. 12
    Rondvraag - 21:25
  13. 13
    Sluiting vergadering
  14. tkn.b