- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- H. Schothuis
Uitzending
Agendapunten
-
01
Bijlagen
00:09:58 - 00:10:19 - JHR Pierik -
02
Bijlagen
00:10:12 - 00:10:19 - JHR Pierik00:10:19 - 00:11:06 - LCAW Graafhuis00:11:10 - 00:11:25 - JHR Pierik00:11:25 - 00:11:35 - LCAW Graafhuis00:11:35 - 00:11:39 - JHR Pierik00:11:45 - 00:11:49 - JHR Pierik00:11:50 - 00:12:21 - MGH Visser00:12:22 - 00:12:27 - JHR Pierik00:12:27 - 00:12:30 - MGH Visser00:12:41 - 00:12:53 - JHR Pierik00:12:54 - 00:13:36 - J de Vries00:13:50 - 00:13:52 - JHR Pierik00:13:52 - 00:14:01 - JHR Pierik00:14:04 - 00:14:09 - EWJ Janssen00:14:10 - 00:14:11 - JHR Pierik00:14:12 - 00:14:47 - EWJ Janssen00:14:48 - 00:15:00 - JHR Pierik00:15:00 - 00:15:17 - J de Vries00:15:21 - 00:16:16 - JHR Pierik00:16:16 - 00:17:14 - MJ Velten00:17:15 - 00:17:16 - JHR Pierik00:17:17 - 00:17:31 - LCAW Graafhuis -
03
- mededeling burgemeester Pierik over Corona-virus
Bijlagen
00:17:30 - 00:17:31 - LCAW Graafhuis00:17:31 - 00:17:49 - MJ Velten00:17:50 - 00:18:00 - JHR Pierik00:18:00 - 00:22:16 - J de Vries -
04
Ruimte voor terugkoppeling uit bijeenkomsten waar raads- en commissieleden bij aanwezig zijn geweest.
00:22:07 - 00:22:16 - J de Vries00:22:37 - 00:26:32 - A Donkers00:26:32 - 00:26:37 - JHR Pierik00:26:39 - 00:27:01 - J de Vries00:27:02 - 00:27:03 - JHR Pierik00:27:03 - 00:27:13 - A Donkers00:27:13 - 00:27:16 - JHR Pierik00:27:16 - 00:28:26 - A Donkers00:28:27 - 00:28:57 - JHR Pierik00:28:58 - 00:30:53 - MJ Velten -
05
N.a.v. motie regionale samenwerking, die is aangenomen op 4 februari 2020.
De heer Aalders, secretaris/algemeen directeur a.i. van Regio Twente, zal bij dit punt aanwezig zijn. In eerste instantie zou burgemeester Van Veldhuizen als DB-lid van de Regio Twente bij dit punt aanwezig zijn, maar hij is helaas verhinderd. Ook de andere DB-leden zijn verhinderd.
Bijlagen
00:29:02 - 00:30:53 - MJ Velten00:35:44 - 00:37:01 - JHR Pierik00:37:01 - 00:44:52 - JHR Pierik00:44:52 - 00:46:23 - JHR Pierik00:46:23 - 00:49:05 - JHR Pierik00:49:05 - 00:50:30 - JHR Pierik00:50:30 - 00:51:58 - JHR Pierik00:51:58 - 00:53:47 - JHR Pierik00:53:47 - 00:54:33 - JHR Pierik00:54:33 - 00:54:56 - MJ Velten00:54:57 - 00:54:59 - JHR Pierik00:54:59 - 00:56:57 - J de Vries00:56:57 - 00:57:11 - JHR Pierik00:57:11 - 00:57:13 - JHR Pierik00:57:13 - 00:57:15 - JHR Pierik00:58:06 - 00:58:20 - JHR Pierik00:58:20 - 00:58:33 - MGH Visser00:58:33 - 00:58:34 - JHR Pierik00:58:34 - 00:59:04 - MGH Visser00:59:08 - 00:59:37 - HM Mulder00:59:38 - 00:59:42 - JHR Pierik00:59:42 - 01:00:01 - BJB Oude Lansink01:00:02 - 01:00:03 - JHR Pierik01:00:04 - 01:00:31 - KM Scholten01:00:31 - 01:00:33 - JHR Pierik01:00:33 - 01:00:34 - KM Scholten01:00:34 - 01:01:47 - HM Mulder01:01:48 - 01:02:22 - JHR Pierik01:02:25 - 01:03:43 - EWJ Janssen01:03:44 - 01:04:04 - BJB Oude Lansink01:04:07 - 01:05:48 - MGH Visser01:05:48 - 01:05:51 - JHR Pierik01:05:51 - 01:07:05 - J de Vries01:07:05 - 01:07:07 - JHR Pierik01:07:17 - 01:09:40 - HM Mulder01:09:49 - 01:12:19 - MJ Velten01:12:21 - 01:12:23 - JHR Pierik01:12:23 - 01:12:58 - HM Mulder01:12:58 - 01:13:40 - MJ Velten01:13:41 - 01:13:52 - HM Mulder01:13:53 - 01:13:55 - JHR Pierik01:13:56 - 01:14:19 - MGH Visser01:14:19 - 01:14:36 - MJ Velten01:14:37 - 01:14:50 - JHR Pierik01:14:52 - 01:15:01 - JHR Pierik01:15:01 - 01:15:03 - LCAW Graafhuis01:15:27 - 01:15:46 - BJB Oude Lansink01:15:47 - 01:15:56 - JHR Pierik01:15:56 - 01:15:59 - HM Mulder01:16:03 - 01:16:55 - BJB Oude Lansink01:16:55 - 01:16:57 - JHR Pierik01:16:57 - 01:17:15 - BAJ ter Braak01:17:15 - 01:17:41 - JHR Pierik01:17:42 - 01:17:44 - EWJ Janssen01:17:44 - 01:18:07 - EWJ Janssen01:18:07 - 01:18:10 - JHR Pierik01:18:10 - 01:18:33 - EWJ Janssen01:18:34 - 01:18:55 - JHR Pierik01:18:56 - 01:19:01 - JHR Pierik01:19:07 - 01:19:49 - JHR Pierik -
06
Het BBV (Besluit Begroten en Verantwoorden) gaat uit van het stelsel van baten en lasten. Dit houdt in dat alle baten en lasten die betrekking hebben op een bepaald dienstjaar ook in dat desbetreffende dienstjaar moeten worden verantwoord. Hierdoor komen budgetten voor 2019 die nog niet (volledig) zijn besteed te vervallen en komen ten gunste van het rekeningresultaat 2019. Er kunnen omstandigheden zijn die het noodzakelijk maken dat uitgaven van reeds in gang gezette activiteiten ook in het volgende dienstjaar moeten worden voortgezet. Als dit het geval is wordt de noodzaak tot het voortzetten van de uitgaven in het volgende dienstjaar kritisch beoordeeld. Dit betekent dat budgetoverheveling niet zondermeer en alleen met een goede motivatie kan plaatsvinden. Evenals voorgaande jaren stellen wij u voor om nu reeds, voorafgaand aan het vaststellen van de jaarrekening 2019 in te stemmen met de overheveling van niet bestede incidentele budgetten ad. € 388.000,- van 2019 naar 2020 en deze posten via de resultaatbestemming van de jaarrekening 2019 op te nemen in de reserve budgetoverheveling. In de bijlage is een specificatie van de posten opgenomen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
-in te stemmen met de overheveling van incidentele budgetten van 2019 aar 2020 ad. 388.000,-
-deze middelen op te nemen in de resultaatbestemming van de jaarrekening 2019 en te storten in de reserve Budgetoverheveling
-de middelen vooruitlopend op de resultaatbestemming beschikbaar te stellen uit de reserve Budgetoverheveling ten gunste van de budgetten in 2020. -
07
Voorgesteld wordt om de onderstaande financiële beslispunten door middel van een verzamelbesluit in de begroting te verwerken. Het betreft beslispunten die als administratief/technisch worden aangemerkt en geen nadere bestuurlijke afweging vragen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
A. Sloop voormalig Twickelcollege
- De sloopkosten van het Twickelcollege van € 160.000 te dekken uit de reserve beleidsontwikkeling;
- Het beheer en onderhoud op het gebied van waterberging a € 5.000,- structureel te dekken uit de voorziening Riolering.
- De onderhoudslasten van het pand van € 67.000 vrij te laten vallen en hieruit structureel het beheer en onderhoud op het gebied van groen a € 2.000 te dekken. Het restant a € 65.000 in 2020 incidenteel te storten in de reserve beleidsontwikkeling en vanaf 2021 dit bedrag vrij te laten vallen bij de begrotingsbehandeling.
B. Belastingverordeningen 2020: - een bedrag van € 200.000 te onttrekken uit de voorziening reiniging ten gunste van het basistarief afvalstoffenheffing;
- de begroting 2020-2023 bij verzamelbesluit te wijzigen;
- de verordeningen op de heffing en invordering van
a) Begraafrechten 2020;
b) Leges 2020;
c) Marktgelden 2020;
d) OZB 2020;
e) Reclamebelasting 2020;
f) Reinigingsheffingen 2020;
g) Rioolaanleg- en aansluitrecht 2020 en
h) Rioolheffing 2020 vast te stellen. - De kwijtscheldingsverordening vast te stellen.
C. Sportformateur:
De raad voor te stellen om € 15.000 beschikbaar te stellen voor de inhuur van een sportformateur en dit te dekken uit de stelpost Taakmutaties gemeentefonds.
D. Wet verplichte GGZ:
De raad voor te stellen om € 27.000 incidenteel voor 2020 en € 31.000 structureel vanaf 2021 beschikbaar te stellen en te dekken uit de stelpost Taakmutaties gemeentefonds;
E. DVO Vluchtelingenwerk: - Af te wijken van het volgen van de eigen interne inkoop en aanbestedingsregels voor het jaar 2020;
- De raad voor te stellen om de incidentele lasten in 2020 van € 45.000 (zie offerte VWON) te dekken uit de decentralisatie-uitkering Maatschappelijke Begeleiding.
-
08
Op 1 januari 2019 is de rechtspositie van raads- en commissieleden en burgemeester en wethouders gewijzigd. In verband hiermee wordt voorgesteld de verordening rechtspositie raads- en commissieleden 2020 vast te stellen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- de verordening rechtspositie raads- en commissieleden 2020 vast te stellen;
- de verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden 2015 in te trekken.
-
09
In 2011 is de werkgeverscommissie voor de griffie ingesteld. De werkwijze en is naar aanleiding van de opgedane ervaring geëvalueerd door de werkgeverscommissie. De bespreking heeft geleid tot enkele wijzigingen. Voorgesteld wordt, onder intrekking van de verordening uit 2011 de Verordening werkgeverscommissie griffie 2020 vast te stellen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De heer H.B. van den Berg te ontslaan als lid van de werkgeverscommissie.
- De Verordening werkgeverscommissie griffie 2020 vast te stellen onder intrekking van de Verordening
werkgeverscommissie griffie uit 2011.
-
10
Op 13 november 2018 heeft u besloten de raadsgriffie structureel uit te breiden met 0,89 fte functie
raadsadviseur/1e loco-griffier en stelde u structureel budget beschikbaar. De functie werd nog niet eerder ingedeeld in het functiewaarderingssysteem HR21, waarin alle structurele functies van de gemeente Borne zijn ingedeeld.
Het indelen van de functies van de raadsgriffie is een bevoegdheid van de gemeenteraad. Daarom wordt u voorgesteld de functie van raadsadviseur/ 1e loco-griffier met ingang van dit raadsvoorstel en -besluit in te delen in HR21 normfunctie adviseur IV (N03 01 08).Bijlagen
Voorgesteld besluit
De functie van raadsadviseur/1e loco-griffier in te delen in de HR21 normfunctie adviseur IV (N03 01 08)
01:19:10 - 01:19:49 - JHR Pierik01:19:50 - 01:20:57 - MGH Visser01:20:59 - 01:21:38 - HM Mulder01:21:38 - 01:21:39 - JHR Pierik01:21:39 - 01:21:57 - MGH Visser01:21:57 - 01:22:06 - HM Mulder01:22:08 - 01:22:09 - LCAW Graafhuis01:22:09 - 01:22:10 - JHR Pierik01:22:10 - 01:22:46 - LCAW Graafhuis01:22:46 - 01:22:47 - JHR Pierik01:22:47 - 01:23:00 - LCAW Graafhuis01:23:00 - 01:23:01 - JHR Pierik01:23:02 - 01:23:08 - MGH Visser01:23:19 - 01:23:20 - MGH Visser -
11
De fractie van SP heeft nadat de raad het verzoek om het onderwerp te agenderen voor de raadsvergadering is afgewezen, artikel 41 vragen ingediend. In het Reglement van Orde is bepaald dat de vragen worden geagendeerd voor een eerstvolgende vergadering.
Bijlagen
-
12Rondvraag - 21:25
-
13Sluiting vergadering
-
tkn.a
Bijlagen
-
tkn.b
Bijlagen