Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering

dinsdag 20 april 2021

18:30 - 22:30
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
drs. J.H.R. Pierik
Toelichting

Let op! aanvangstijdstip gewijzigd!

Uitzending

Agendapunten

  1. 1.1
    Opening
  2. 1.2

    Besluit

    De heer Graafhuis verzoekt een motie vreemd aan de agenda toe te voegen over Twence. Met instemming van de raad wordt het als agendapunt 4.7 toegevoegd aan de agenda.

  3. 1.3

    Besluit

    De besluitenlijst van 23 maart 2021 wordt ongewijzigd vastgesteld.

  4. 2.1

    Besluit

    De raad stemt in met de benoeming van de heer Hegteler. De heer Hegteler legt de eed af ter overstaan van de raad.

  5. 3.1
    Informatie vanuit het college van B&W
  6. 3.2

  7. 3.3

    Besluit

    De heer Slotman verzoekt het college om de raad op de hoogte te houden van de beantwoording brief B2. Burgemeester Pierik zegt toe dat het antwoord in afschrift naar de raad wordt gezonden.

  8. 3.4

  9. 4.1

    Iedere vier jaar worden de kaders uitgezet voor het veiligheidsbeleid van de gemeente Borne. Dit beleid
    wordt in een Integraal Veiligheidsplan vastgelegd. In 2017 is door de raad het Integraal Veiligheidsplan
    2017 – 2020 vastgesteld. Voor de periode 2021 – 2022 is nu een nieuw plan opgesteld dat voor de
    komende periode richting geeft aan de aanpak van veiligheidsvraagstukken.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Borne-NU (2), CDA (5), D66 (1), GB90 (4), VVD (3), GroenLinks-PvdA (2), SP (1), Voor Borne (1)

    Voorgesteld besluit

    Aan de raad wordt voorgesteld om:
    Het Integraal Veiligheidsplan Borne 2021-2022, inclusief de daarin opgenomen speerpunten, vast te stellen.

    Besluit

    Aan de raad wordt voorgesteld om:
    Het Integraal Veiligheidsplan Borne 2021-2022, inclusief de daarin opgenomen speerpunten, vast te stellen.


    De raad besluit, zonder beraadslaging, overeenkomstig het voorstel van het college.

  10. 4.2

    Na besluitvorming over de sociaaleconomische samenwerking ligt nu de tweede stap in de transitie van
    de Regio Twente voor: de wijziging van de GR Regio Twente in de GR Gezondheid en de oprichting van
    de bedrijfsvoeringsorganisatie Recreatieschap Twente. Het college vraagt met dit voorstel toestemming
    voor deze deelname aan deze twee regelingen. Deze toestemming betreft ook de twee amendementen
    waarover, op 23 maart nog niet is besloten, om unanimiteit op te nemen over diensten en
    gastheerschappen in de GR Gezondheid en over toevoegen van taken in de bedrijfsvoeringsregeling
    Recreatieschap.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Borne-NU (2), CDA (5), D66 (1), GB90 (4), VVD (3), GroenLinks-PvdA (2), SP (1), Voor Borne (1)

    Voorgesteld besluit

    Aan de raad wordt voorgesteld om:
    Goedkeuring te verlenen voor:
    - de Regeling Regio Twente in zijn geheel te wijzigen in de Gemeenschappelijke regeling Gezondheid, overeenkomstig de bij dit besluit gevoegde regeling;
    - op te richten de bedrijfsvoeringsorganisatie Recreatieschap Twente, overeenkomstig de bij dit besluit gevoegde regeling;
    - eventueel opnemen van een unanimiteitsvereiste in de GR Gezondheid (in artikel 4, leden 3 en 4) ten aanzien van het verlenen van diensten en gastheerschappen;
    - eventueel in artikel 5 van de BVO Recreatieschap Twente een extra lid opnemen waaruit volgt dat alleen in unanimiteit nieuwe activiteiten kunnen worden toegevoegd.

    Besluit

    Aan de raad wordt voorgesteld om:
    Goedkeuring te verlenen voor:
    - de Regeling Regio Twente in zijn geheel te wijzigen in de Gemeenschappelijke regeling Gezondheid, overeenkomstig de bij dit besluit gevoegde regeling;
    - op te richten de bedrijfsvoeringsorganisatie Recreatieschap Twente, overeenkomstig de bij dit besluit gevoegde regeling;
    - eventueel opnemen van een unanimiteitsvereiste in de GR Gezondheid (in artikel 4, leden 3 en 4) ten aanzien van het verlenen van diensten en gastheerschappen;
    - eventueel in artikel 5 van de BVO Recreatieschap Twente een extra lid opnemen waaruit volgt dat alleen in unanimiteit nieuwe activiteiten kunnen worden toegevoegd.


    De raad besluit, na beraadslaging, overeenkomstig het voorstel van het college.

  11. 4.3

    De stuurgroep RES Twente heeft het voorlopig ontwerp Regionale Energiestrategie (RES) Twente 1.0 voorgelegd. Dit voorlopig ontwerp is een tussenproduct op weg naar het definitieve ontwerp RES Twente 1.0.
    Een coproductie van alle betrokken partners. Hierin is op hoofdlijnen opgenomen hoe we willen zorgen dat we richting 2030 de juiste strategische koers varen om de helft van het huidig elektriciteitsverbruik op te wekken met wind- en zonne-energie en om gebouwen aardgasvrij te verwarmen. Het voorlopig ontwerp is een belangrijke tussenstap en bedoeld om de komende periode reacties te verzamelen van raadsleden, statenleden, maar ook de regionale stakeholders vanuit bijvoorbeeld duurzaamheid, natuur & landschap, landbouw, leefbaarheid en toerisme.
    De RES Twente 1.0 moet worden gezien als een "regionaal verdrag" tussen de deelnemende partijen, dat juridisch niet bindend is. Elke partij afzonderlijk zal zich zwaarwegend inspannen om de bijdrage aan duurzame opwek elektriciteit in Gigawattuur (GWh) die ze hebben toegezegd ook te gaan realiseren in regionaal verband onderweg naar 2030.
    Uw raad heeft op 29 september 2020 besloten (20int01741) een bijdrage in 2030 te realiseren van 20 GWh/jaar.
    Uw raad wordt gevraagd reactie (wensen en bedenkingen) kenbaar te maken inzake het voorlopig ontwerp RES Twente 1.0. Deze worden betrokken bij de totstandkoming van het definitieve ontwerp RES Twente 1.0.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Borne-NU (2), CDA (5), D66 (1), GB90 (4), VVD (3), GroenLinks-PvdA (2), SP (1), Voor Borne (1)

    Besluiten

    1. Commitment uit te spreken over de wens om gezamenlijk de RES Twente 1.0 als strategisch koersdocument te realiseren;
    2. Commitment uit te spreken over de gezamenlijke ambitie van de 14 Twentse gemeenten, waterschappen en provincie:
    a) samen in 2030 in Twente 1,5 Terawattuur ((TWh) duurzaam elektriciteit op te wekken met een combinatie van wind- en zonne-energie, waarbij elke gemeente zelf verantwoordelijk is voor de eigen bijdrage in GWh. Hierbij is over programmering in de planfase mogelijk nodig, vanwege te verwachten planuitval (op basis van ervaring is dat 30%).
    b. de Regionale Structuur Warmte voor Twente uit te werken
    3. Akkoord te gaan met de procesafspraken om te komen tot de RES Twente 1.0. Deze afspraken zijn bijgevoegd in bijlage 1 bij dit voorstel
    4. Eventuele reacties op het voorlopig ontwerp RES Twente 1.0 kenbaar te maken aan de secretaris van de stuurgroep RES Twente 1.0.


    De raad besluit, na beraadslaging, overeenkomstig het voorstel van het college.

    Motie 1 D66, inhoudende het college op te roepen:

    • De tekst zodanig aan te passen dat de in de definitieve RES Twente 1.0 en hoger er ook in Borne sprake is van een resultaatverplichting per 2030 en later en daarmee het woord inspanningsverplichting wordt vervangen in een resultaatverplichting;
    • Eens per 2 jaar de resultaten te beoordelen en bij te stellen op basis van de actuele ontwikkelingen, de passende innovaties en de daadwerkelijke realisatie van de planuitvoering;
    • Waar dat op basis van de uitkomst van evaluatie nodig is de plannen en uitvoering aan te passen zodat het beoogde doel per 2030 werkelijkheid is.

    De motie is verworpen met 2 stemmen voor (D66, Voor Borne) en 17 stemmen tegen (CDA, GB90, Borne-Nu, VVD, SP, GL-PvdA)

    Motie 2 SP, inhoudende:
    Roept het college op om de volgende wensen te bedenkingen kenbaar te maken aan de
    stuurgroep RES Twente:

    • Tot eendrachtige samenwerking van de Twentse gemeenten bij de plaatsing van windmolens in Twente;
    • Bestaande infrastructuur als waterwegen, spoorwegen en snelwegen, alsook bij deze locaties gelegen industrieterreinen als primaire zoekgebieden te beschouwen.
    • De woon- of werkomgeving door middel van een zorgvuldig participatieproces bij de locatiekeuze te betrekken;
    • Een integraal Twents plan van aanpak te maken voor de plaatsing van windmolens langs infrastructuur en bij industriële gebieden;
    • Bescherming van de beeldkwaliteit langs infrastructuur onderdeel te maken van dit plan van aanpak door eisen en wensen op te nemen voor uniformiteit in type en hoogte van de turbines
    • Dit plan in de loop van 2021 uit te werken en in 2022 te vertalen in ruimtelijke plannen.
    • Tot vaststelling van het plan in 2022 in ruimtelijke plannen nog niet definitief locaties aan te wijzen voor het plaatsen van windturbines in Twente, met name niet in gebieden die niet gelegen zijn in de nabijheid van infrastructuur of industriële gebieden.

    De motie wordt aangenomen met 15 stemmen voor (D66, Borne-Nu, 4x CDA, Voor Borne, SP, GB90, GL-PvdA) en 4 stemmen tegen (1x CDA (Schothuis), VVD)

    Motie 3 SP, inhoudende:
    Roept het college op om de volgende wensen 4 bedenkingen kenbaar te maken aan de stuurgroep RES Twente:

    • Tot een verduidelijking en aanscherping van de ínhoud van het begrip lokaal eigendom en de uitgangspunten en beleidsregels voor lokaal eigendom te komen, zodat inwoners van Twente en vooral omwonenden van grootschalige productielocaties van duurzame energie betrokken (kunnen) worden bij de ontwikkeling en exploitatie van deze locaties op een voor hen bevredigende wijze;
    • Een afwegingskader te ontwikkelen dat in de gehele regio wordt gebruikt om vergunningen te toetsen op voldoende mogelijkheden voor lokaal eigendom;
    • Hierbij nadrukkelijk de Lokale Energie Initiatieven in Twente, verenigd in de LEIT, te betrekken, aangezien zij over de ervaring, ambitie en organisatie beschikken die nodig zijn;
    • Meer vertrouwen en steun te geven aan inwoners en burgerinitiatieven die bereid zijn om zich in te zetten voor het laten slagen van de energietransitie en hier in woord en daad invulling aan te geven.

    De motie wordt aangenomen met 15 stemmen voor (D66, Borne-Nu, 4x CDA, Voor Borne, SP, GB90, GL-PvdA) en 4 stemmen tegen (1x CDA (Schothuis), VVD)

  12. 4.4

    Het huidige, uit 1988 daterende, gemeentehuis heeft te kampen met een aanzienlijke onderhoudsachterstand. Er is al jaren niet of nauwelijks in het pand geïnvesteerd. Het voldoet niet meer aan de brandveiligheidseisen en niet aan de voorschriften van de Arbowet. Op het gebied van duurzaamheid is er een aantal nieuwe uitdagingen bijgekomen. Hierdoor is het moment aangebroken waarop keuzes moeten worden gemaakt voor de korte, middellange en lange termijn. Verschillende scenario's voor de huisvesting van de gemeentelijke organisatie zijn onderzocht. In dit voorstel worden ze alle weergegeven, voorzien van de respectievelijke voor- en nadelen en de financiële consequenties. Op basis van de geschetste scenario's en na afweging van de voor- en nadelen in relatie tot de gevraagde investeringen, wordt aan de gemeenteraad voorgesteld te kiezen voor scenario 5, variant B: Synergie met het Kulturhus.

    Stemuitslag

    voor 58%
    tegen 42%
    voor
    Borne-NU (2), CDA (5), GB90 (4)
    tegen
    D66 (1), VVD (3), GroenLinks-PvdA (2), SP (1), Voor Borne (1)

    Besluiten

    1. Te kiezen voor scenario 5, variant B - Synergie met het Kulturhus;
    2. Hiervoor in 2021 een krediet in te stellen voor €5.200.000 dat loopt t/m 2024;
    3. Het afboeken van de boekwaarde van het huidige gemeentehuis in 2024 van €2.150.000 en dit te dekken uit de algemene reserve;
    4. Een incidentele inkomst in 2024 te begroten voor de opbrengst van de huidige locatie van €500.000 en dit bedrag te storten in de algemene reserve;
    5. De structurele kapitaal- en exploitatielasten vanaf 2025 van in totaal €256.000 te dekken uit de vrijvallende kapitaal en onderhoudslasten van het huidige pand;
    6. De resterende vrijvallende lasten van €140.000 vrij te laten vallen en te betrekken bij de kaderstelling 2022;
    7. Het huidige krediet van €347.500 voor de herinrichting van de publiekshal af te sluiten en voor hetzelfde bedrag een nieuw krediet in te stellen met een looptijd van 2021 t/m 2024 voor de inrichting van het nieuwe pand;
    8. De vrijvallende kapitaallasten va €25.000 van het huidige krediet voor herinrichting in de komende drie jaar vrij te laten vallen bij de bestuursrapportage 2021 en te betrekken bij de kaderstelling 2022 en structureel vanaf 2025 in te zetten voor het nieuwe krediet.


    De raad besluit, na beraadslaging, overeenkomstig het voorstel van het college. De fracties van VVD, SP, Voor Borne, GL-PvdA en D66 willen geacht worden te hebben tegen gestemd.


    Toezeggingen burgemeester Pierik:

    • Het Cultuurbeleid, in de essentie van de motie van SP, wordt betrokken bij de visievorming Huis van Borne 
    • Nagevraagd wordt wie eigenaar is van de ondergrond Kulturhus

    Stemverklaringen:

    • De heer Oude Lansink merkt op dat hij een zakelijke band heeft met het Kulturhus. Hij stemt wel mee en volgt daarin het standpunt van de fractie.
    • Mevrouw Visser: de fractie SP vindt dat er te weinig informatie is, het ontbreken van cultuurbeleid en andere ongerijmdheden, en daarom niet kan akkoord kan gaan met het voorstel maar wel mee kan gaan met de motie van de fractie GB90 en Borne-Nu.
    • De heer Slotman: De fractie CDA vindt de motie GB90 en Borne-Nu niet nodig na de uitleg van het college. Aangezien het college er geen probleem heeft met de motie zal de fractie wel instemmen met de motie.
    • De heer Graafhuis: de fractie VVD is tegen het voorstel en de twee moties.
    • De heer Janssen: de fractie D66 vindt het voorstel te vroeg om mee te kunnen gaan en stemt tegen de moties.

    Motie 1 GB90 en Borne-Nu, inhoudende het college op te roepen:
    1. gelijktijdig met het uitwerken van een voorlopig ontwerp te komen met een visie ‘Huis van Borne’ waar ‘Huiskamer van Borne’ een integraal onderdeel vanuit maakt en deze voor te leggen aan de Raad;
    2. gelijktijdig met het uitwerken van een voorlopig ontwerp te komen tot een huur-, beheer- en exploitatieovereenkomst inzake Huis van Borne waarin rechten en plichten met betrekking tot de (ver)huur worden vastgelegd alsmede de onderlinge verhouding inzake exploitatie en beheer van het gehele Kulturhus en de daarbij gemaakte afspraken;
    3. de (concept) huur-, exploitatie- en beheer overeenkomst in een werkdocument ter inzage aan de raad voor te leggen voordat definitieve besluitvorming inzake het voorlopig ontwerp plaats vindt; hierbij dient een heldere toelichting te worden gegeven op mogelijkheden en onmogelijkheden inzake het gebruik van multifunctionele ruimtes door de ambtelijke en bestuurlijke organisatie versus (verhuur door) stichting Kulturhus de Bijenkorf Borne;
    4. de gemeenteraad aan de voorkant mee te nemen in de verschillende fasen waarvoor het
    beschikbaar te stellen krediet van C 5.200.000 zal worden aangewend, en daarmee de
    gemeenteraad de mogelijkheid te bieden om eventueel tussentijds nog op/aanmerkingen m.b.t. de ontwikkeling van het Huis van Borne te bieden.


    De motie wordt aangenomen met 13 stemmen voor (Borne-Nu, GB90, CDA, SP, Voor Borne) en 6 stemmen tegen (VVD, D66, GL-PvdA).

    Motie 2 SP, inhoudende het college op te roepen:

    • In te zetten op het actualiseren van de cultuuragenda, het opstellen van een cultuurbeleidsnota, waarin tevens een toekomstvisie op het Kulturhus en haar activiteiten is opgenomen;
    • Een dienstverleningsconcept en huisvestingsconcept uit te werken op basis van aanvullende gegevens en deze in het plan te verwerken;
    • Een bijgesteld plan Huis van Borne opnieuw aan de raad voor te leggen.

    De motie is verworpen met 2 stemmen voor (SP, Voor Borne) en 17 stemmen tegen (de rest).

  13. 4.5

    Stemuitslag

    voor 58%
    tegen 42%
    voor
    Borne-NU (2), CDA (5), GB90 (4)
    tegen
    D66 (1), VVD (3), GroenLinks-PvdA (2), SP (1), Voor Borne (1)

    Besluiten

    1. In te stemmen met de sloop en sanering van alle gebouwen van het voormalig azc Azelo, exclusief de villa en de daarbij behorende gebouwen;
    2. In te stemmen met extensief-agrarisch beheer van het terrein in afwachting van verdere ontwikkelingen;
    3.a Het resterend krediet voor aankoop en onderhoud beschikbaar te stellen voor sloop en sanering;
    3.b Voor sloop en sanering een aanvullend krediet beschikbaar stellen van € 279.000 en deze te dekken uit de reserve grondexploitatie;
    4. De structurele lasten voor beheer en onderhoud van het terrein en de villa van € 49.000 op te nemen in de kaderbrief 2022-2025.


    De raad besluit, na beraadslaging, overeenkomstig het voorstel van het college.


    Wethouder Kotteman zegt toe voor eind juni mogelijk één of twee kansrijke initiatieven binnen de gestelde kader Maria Mediatrix aan de raad voor te leggen voordat tot sloop wordt overgegaan.

    Amendement SP, inhoudende het dictum als volgt te wijzigen:
    1. De ingediende initiatieven voor een toekomstige ontwikkeling van de AZC locatie te beoordelen op investeringszekerheid en haalbaarheid v.w.b. ruimtelijke inpassing en omgevingsvisie;
    2. Met omwonenden de resultaten hiervan te bespreken;
    3. De raad voor 30 juni 2021 over de uitkomsten te informeren, opdat daarna op zo kort mogelijke termijn een besluit kan worden genomen over het vervolgproces, ofte besluiten dat alsnog tot sloop kan worden overgegaan.


    Het amendement is verworpen met 8 stemmen voor (VVD, D66, Voor Borne, SP, GL-PvdA) en 11 stemmen tegen (Borne-Nu, CDA, GB90)

  14. 4.6

    In de raadsvergadering 23 maart 2021 aangehouden.

    Stemuitslag

    voor 84%
    tegen 16%
    voor
    Borne-NU (2), CDA (5), D66 (1), GB90 (4), GroenLinks-PvdA (2), SP (1), Voor Borne (1)
    tegen
    VVD (3)

    Besluit

    De motie is aangenomen met 16 stemmen voor (GB90, CDA, Borne-Nu, SP, GL-PvdA, D66, Voor Borne) en 3 stemmen tegen (VVD).

  15. 4.7

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Borne-NU (2), CDA (5), D66 (1), GB90 (4), VVD (3), GroenLinks-PvdA (2), SP (1), Voor Borne (1)

    Besluit

    De motie unaniem aanvaard.

  16. 5
    Sluiting vergadering